“We kunnen de kortere levensduur van mannen niet als een fact of life accepteren!”
- Geplaatst op
- Door Bertram Welink
- Geplaatst in Interviews
- 0
John Owens – 36 jaar oud en geboren en getogen in Londen – geeft leiding aan Movember’s fundraising team in Londen. We wilden meer te weten komen over zijn passie voor Movember, waarom hij werkt voor een liefdadigheidsinstelling en wat Movember’s plannen voor 2016 zijn.
Ik ontmoet John voor het eerst op een zonnige dag bij café Kostverloren in Amsterdam. Het eerste dat me opvalt is hoe gepassioneerd hij is van Movember’s doel en hoe graag hij ons helpt om van deze Movember Run Amsterdam editie een succes te maken. We prikken een datum voor een interview en een maand later praten we opnieuw aan de telefoon over wat we beiden als een van de belangrijkste onderwerpen zien: Movember.
Met trots praat hij over zijn Londense roots en hoe hij zijn jeugd in een boarding school heeft doorgebracht. “Op een boarding school zijn je social skills en zorg voor anderen van essentieel belang. Je brengt letterlijk 24 uur per dag met elkaar door, bijna in dezelfde ruimte, dus je moet er altijd voor elkaar zijn. Als ik kijk hoe wij als volwassenen met elkaar omgaan, dan heb ik het gevoel dat de tijd om er voor elkaar te zijn zeer beperkt is. We hebben zo weinig tijd voor elkaar. Daarom geloof ik dat mijn tijd in de boarding school mijn perceptie van de wereld om mij heen heeft gevormd, en mijn sociale vaardigheden en contacten komen met name daar uit voort”.
De volgende stap in zijn leven zou een verhuizing naar de Universiteit van Leeds zijn, waar hij Europese Politiek studeerde. “Een verhuizing naar Londen was een logisch vervolg; ik ben er opgegroeid en het merendeel van mijn vrienden en familie zijn daar”. Het leven in de advertentiebranche koos hem, na enkele tijdelijke banen, en hierna volgden verschillende functies van sales tot inkoop, van media tot planning. “Er miste iets en mijn passie voor voeding bracht mij op een nieuw pad. Ik maakte gebruik van mijn vakantiedagen om in de voedselbranche te werken en maakte deel uit van een project dat tieners leert waar voedsel vandaan komt, wat ze moeten kopen, hoe je het gezond kunt bereiden en welke ingrediënten er in je voedsel moeten zitten. Ondertussen hielp ik multinationals met grote budgetten om pizza aan tieners te verkopen. Dat was echt het moment waarop mijn moraal een rol ging spelen en ik wist dat ik tijd moest investeren in dingen waar ik passie voor heb; genoeg was genoeg.”
Door werkzaam te zijn in de advertentiebranche werden er deuren geopend voor een carrière switch. John zette een corporate social responsibility (CSR) team op in zijn bedrijf, Movember werd een partner voor wat pro bono media support en de rest is geschiedenis. Dat was het begin van de carrière switch. Nu geeft John leiding aan het fundraising team van 12 mensen, een belangrijk team in het Movember UK kantoor dat in totaal 30 werknemers telt. “We geven ondersteuning aan een groot aantal toegewijde Mo Bros en Mo Sistas in Europa om hun Movember fundraising events tot een succes te maken, en werken bovendien nauw samen met bedrijven die ons doel willen steunen. Daarnaast bieden we ze tools, waarmee ze met hun mannelijke werknemers over gezondheid kunnen praten en we hier samen de beste omgeving voor vinden”.
Waarom is Movember zo belangrijk voor je?
Morele bezwaren waren de belangrijkste reden voor John om een andere carrière te kiezen. Maar waarom koos hij dan voor Movember als zijn volgende stap? “Movember is niet een standaard liefdadigheidsinstelling. Het is heel bijzonder om met 1 organisatie 5 miljoen mensen te bereiken. De snor maakt het bovendien uniek; het is zichtbaar en stimuleert conversaties tussen mannen, iets dat heel belangrijk is voor het succes in de strijd tegen ziektes als teelbal- en prostaatkanker, maar ook bij het verhogen van het bewustzijn rondom zelfmoord onder mannen. De gezondheid van mannen krijgt weinig aandacht en met Movember proberen we daarbij een verandering te realiseren; to change the face of men’s health”.
Movember’s visie voor 2016 en verder
Movember begon in Australië in 2003. In 2007 bereikte de organisatie het Verenigd Koninkrijk, gevolgd door de rest van Europa in 2011. “Movember is het succesverhaal van een kleine groep mensen die ergens in geloofde en door vastberadenheid, en ook simpelweg een goed idee op het juiste moment, miljoenen mensen bereikte. Dit is slechts het begin en we bewegen ons met dat succes in een belangrijke fase, waar we gebruik maken van alles dat we hebben geleerd en hebben geïnvesteerd in programma’s waarmee we echt impact kunnen hebben. We zullen altijd onze snor laten staan, maar in 2015 hebben we ook de campagne ‘Move’ gelanceerd als een andere manier om deel te nemen en geld in te zamelen. Het was een soft launch en de manier waarop het werd opgepakt heeft onze verwachtingen overtroffen. Het doel was om mensen enthousiast te maken voor beweging voor minimaal 30 dagen. Dit jaar willen we dat succes uitbreiden en mensen kunnen nu nog creatiever zijn met dit concept. We zoeken mensen die hun fantasie laten spreken; neem proeflessen voor een nieuwe sport, crowd source je nieuwe beweging, stel een grote uitdaging vast voor de maand, of train voor iets groters. Bedrijven willen wellicht de mobiliteit van hun werknemers vergroten, dus waarom zou je niet een fundraising pagina opzetten voor je team op onze Movember website en – bijvoorbeeld – een doel stellen om 30 km in een maand hard te lopen, waarbij iedereen in het team dit doet en het bedrijf €1 voor iedere kilometer bijdraagt. Wij hebben de technologie op onze site om wearables te linken met de fundraising pagina, zodat je je prestatie kunt meten naast je fundraising doel. In 2016 hebben we ook de campagne ‘Host’ gelanceerd, dat ook onze community activiteit belichaamt. Zoveel mensen hebben een geweldig Movember event neergezet, dat we dat officieel willen erkennen. Je kunt het event op onze pagina aanmelden, uitnodigingen versturen en een donatiebedrag indienen in ruil voor een ticket. Je kunt het zo makkelijk (of ingewikkeld) maken als je zelf wilt”.
“Het thema van dit jaar richt zich op de crisis in de gezondheid van de man en we willen dat mannen niet langer te jong sterven. Je leest zoveel over de kortere levensduur van mannen. Waarom zouden we dat als een fact of life beschouwen, als we dat kunnen veranderen? De redenen voor de kortere levensduur zijn voor de hand liggend. Over het algemeen praten mannen niet voldoende over hun gezondheid en hebben ze minder kennis van gezondheidsproblemen dan vrouwen. We moeten hierover praten; het is niet een fact of life!”
Laten we dus opnieuw onze snorren groeien? “De snor is nog steeds ons logo en het is nog steeds waar we voor staan. Bovendien kan je eenvoudig woordspelingen maken met de snor (red. moustache of ‘mo’ in het Engels), waardoor we eenvoudiger de conversatie op gang kunnen brengen, zoals we dat vorig jaar deden met het move thema. De snor geeft je een bepaalde status; je bent een van de mensen die een belangrijke boodschap ondersteunt en verspreidt. Mannen hebben me verteld dat hun snor een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan hun zelfvertrouwen; ze waren iemand die ze normaal niet zijn en vergaten al snel dat ze een 7 dagen oude kriebelende snor hadden die er misschien niet geweldig uitzag, maar wel een belangrijke betekenis had, waardoor ze zich veel beter voelden. Maar, je kunt natuurlijk nog steeds geweldige dingen voor Movember doen zonder de snor. Uiteindelijk gaat het om de creativiteit”.
Movember en vrouwen
Als we praten over mensen die absoluut geen snor willen laten groeien – hoe zit het met vrouwen? Hoe maak je Movember relevant voor hen?
“20 tot 30 procent van onze jaarlijkse aanmeldingen voor Movember zijn vrouwen. En zelfs degenen die niet deelnemen hebben een speciale man in hun leven, waardoor de boodschap minstens zo relevant is voor hen. We weten dat 1 op de 8 mannen op een gegeven moment in hun leven last zal krijgen van prostaatkanker (meer als je een Afrikaanse/Caribische achtergrond hebt, of wanneer de ziekte voorkomt in je familie), teelbalkanker komt vaker voor bij mannen tussen de 18 en 40, en van de zelfmoorden die er wereldwijd worden gepleegd zijn mannen in 75% van de gevallen het slachtoffer. Met andere woorden; zelfs vrouwen worden door deze uitdagingen geraakt in hun familie of vriendenkring”.
“Los van dat, zijn vrouwen geweldige fundraisers die oprecht betrokken zijn bij ons doel. De Move campagne van vorig jaar gaf vrouwen de mogelijkheid om de lead te nemen. Enkele van onze beste fundraisers zijn vrouwen en ze zijn ontzettend belangrijk voor wat we doen”.
Momentum
Hoe zorg je er dan voor dat Movember niet zijn momentum verliest na de maand november? “Er zal altijd wat momentum verdwijnen, omdat Movember zo sterk gekoppeld is aan november, maar ondanks dat gaat ons werk het hele jaar door en de resultaten die we zien van onze investeringen hebben ook het hele jaar effect. We hebben 3 andere contactmomenten in het jaar met de World Cancer Day, Testicular Cancer Awareness Day en World Suicide Prevention Day. Het doel is niet primair om op die dagen geld in te zamelen, maar om bewustwording te creëren, aandacht te krijgen en Movember het hele jaar lang relevant te houden”.
Zal Movember dan ooit een event worden dat het hele jaar speelt? “Absoluut. We werken aan wereldwijde projecten die het hele jaar spelen. Er zullen minder snorren in andere maanden zijn, maar zolang we impact kunnen hebben, mannen kunnen ondersteunen en ervoor kunnen zorgen dat ze langer, gezonder en gelukkiger kunnen leven, dan zullen we zeker blijven pushen voor relevantie gedurende het hele jaar. Die 3 momenten in het jaar die we hebben geïdentificeerd, bovenop onze belangrijkste campagne in november, zijn een positieve stap in die richting”.
KWF Kankerbestrijding
Ik kan me voorstellen dat samenwerken met de Kankerbestrijding erg belangrijk is voor Movember. Hoe zijn beide organisaties aan elkaar gerelateerd? “We dienen beide hetzelfde doel, dus inderdaad, het is voor de hand liggend dat er een soort samenwerking is. In Nederland is de relatie met de KWF zeer goed en we werken dan ook nauw samen. De relatie en de manier van samenwerken is afhankelijk van het land en zijn niet altijd overal hetzelfde. We geloven zeer sterk in de samenwerking en zijn dus zeer blij met de steun die we krijgen van de KWF Kankerbestrijding in Nederland”.
Praten over gezondheidsproblemen
We hebben hier nu enkele keren in dit gesprek over gesproken: de levensduur van mannen is korter, zelfmoord vindt vaker plaats onder mannen. Wat is hier de reden van denk je? “We denken dat mannen het zeer moeilijk vinden om over hun gezondheid te praten. Ik generaliseer hier, maar vrouwen zijn over het algemeen beter in het onderhouden van sociale relaties, van hun kindertijd tot aan hun volwassenheid. Ze zijn beter in het opbouwen van relaties, zelfs als ze kinderen hebben gekregen. Mannen raken meer geïsoleerd in deze belangrijke levensmomenten en vinden het moeilijk om met deze belangrijke momenten om te gaan”.
Hoe kan Movember helpen om dat op te lossen en hoe zorg je er voor dat dit niet alleen in de maand november gebeurt? “Allereerst hebben 5 miljoen mannen in de afgelopen 13 jaar hun snor laten staan, dus we zijn in staat geweest om het juiste publiek te bereiken en te overtuigen van onze boodschap. Maar – ik generaliseer opnieuw – vrouwen luisteren beter naar goed advies en nemen vervolgens actie. Wat we proberen te doen, is het eenvoudiger te maken voor mannen om deel te nemen aan conversaties en ze meer op hun gemak te stellen. De meeste mannen houden van sport en daarom ondersteunen we sportevenementen en praten we met deze mannen in hun eigen omgeving. Mannen houden er niet van om zaken te serieus te nemen en daarom vinden we het ‘fun’ element zo belangrijk voor Movember. Het zorgt er voor dat ze zich op hun gemak voelen, dat ze zichzelf kunnen zijn en over belangrijke zaken kunnen praten – zoals hun gezondheid. Educatie is zeer belangrijk en daarom werken we met scholen en bedrijven om onze boodschap bij alle mannen te brengen”.
En je wilt al die vrijwilligers natuurlijk ook laten weten hoe belangrijk de gezondheid van de man is, zodat ze die boodschap met andere mannen kunnen delen, toch? Maakt dat de snor weer relevant; om die conversatie te stimuleren? “Absoluut! En bedenk je eens hoe geweldig het zou zijn als jonge mannen op de leeftijd van 18 jaar met trots hun snor laten groeien, om iedereen te laten zien hoe belangrijk gezondheid van mannen voor hen is, vanaf het moment dat ze fysiek een snor kunnen laten groeien, ondersteund door scholen die laten zien dat ze die boodschap hebben doorgegeven en daarbij bewust van zichzelf; in contact met hun vrienden, pratend, bewust van de risico’s en het belangrijkste: actief en met veel plezier!”
Daarmee vat je de kern van dit artikel perfect samen. Ik kan dit alleen maar bevestigen en wens jou en alle MoBros en Mosistas een geweldige Movember-maand!
Reacties
Wees de eerste om te reageren...